Vanvård av våra gamlingar…

Jag skäms nästan över att arbeta inom Hemvårdsförvaltningen i Halmstad när jag tittar på Debatt i SVT.
I torsdags kom rapport om att 18 anställda på Bäckagårds äldreboende här i Halmstad är polisanmälda för vanvård av brukare och att de nu ska omplaceras. Detta tog Janne upp igår kväll.

Exempel på vanvård på andra ställen i Sverige togs också upp.

”En brukare som inte varit speciellt omtyckt av personalen låg för döden. Då planerade personalen en fest för att fira bortgången”. ”På ett ställe tilltalade man sina brukare med rumsnummer istället för vid namn…”

Lisbeth Svensson som är chef över Hemvårdsförvaltningen i Halmstad satt där och dillade om värdegrund och att alla medarbetare inom förvaltningen genomgår en utbildning kring detta för att brukarna – våra gamlingar – ska ha ett värdigt liv. Hon lägger i och med detta hela skulden på sina anställda anser jag. Hon är ytterst ansvarig och ska se till att detta inte händer. Hur kan detta få hända?

Jag håller med de anställda; den utbildning man får och som ser väldigt fin ut på pappret, handlar i själva verket om några timmars diskussion kring värderingar där man måste läsa igenom och skriva under ett papper. That´s it. Vart finns uppföljningen? Vart finns möjligheten att själv tycka till och påverka? Här är det upp till arbetsledare att se till att följa upp och ansvara för att värdegrunden efterlevs.

Däremot blir jag så ledsen när jag hör hur man fullständigt slår ifrån sig och skyller allt på ledningen. Stress, dålig kommunikation och en ”Vi & Dem”-känsla; allt detta har sin del i debatten. Men hur kan man behandla en annan människa så respektlöst? Hur fungerar en människa som gör så? Kan man bli så förblindad och distanserad att man inte märker vad som rör sig runt en och hur fel det är?

Kommentarer
Postat av: Erikaa

Uch, otäckt att det får gå så långt!

2008-11-25 @ 18:37:19
URL: http://erikatche.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0